2018. szeptember 26., szerda

Az első nap....haltelep, büdös, de hasznos!

Jó reggelt szeretett Olvasóm!

Tegnap este szerettem volna írni, de beájultam a fáradságtól az ágyba. Nem volt egyszerű megtalálni az ágyat, mert amint felértem a második emeletre,a szobám elé. akkor ment el az áram a szállodában. Ez gyakran megtörténik errefelé, a generátorok össze-vissza működnek, amint azt a könyvemben már említettem. Kitapogattam az ágyat, örültem, hogy nem botlottam el semmiben útközben, aztán egyszerre csak ma reggel lett.

Az egész tegnapi nap haltelepek látogatásával telt. Nem turista látványosság, az igaz, viszont a halliszt nagyon kelendő Európában is, és úgy tűnik, jó minőségű lisztet szerezhetek kedvező áron Lagosz környékén. Megnéztünk barátommal vagy 6-8 telepet és végig arra gondoltam, mennyire nem volt igaza Titus római császárnak vagy apjának, az öreg Vespasianusnak, miszerint  a pénznek nincs szaga....de van!

A cipőnk, papucsunk azért barna, mert szügyig merültünk a sárban, Ayo már feketében jött, sejtett valamit...

Aztán megnéztünk pár halfeldolgozót, na az sem egy laza úszómester állás a Palatinus strandon.


A nap jó híre az volt, hogy Ayo barátom meghívott a házába egy jó kis sült rizs és főzőbanán vacsorára. Három lánya van, szuper édesek, nagyot bunyóztunk együtt. Felesége elbújt.



Ma egy másik cimborámmal megyünk újabb üzlet után....remélem este lesz áram, én sem ájulok be és jelentkezem!

Van még a könyvből, folytassuk hát:

-         Ne lepődjünk meg, ha partnerünk közel ül hozzánk vagy egészen közelről magyaráz nekünk. Akkor se döbbenjünk meg vagy gondoljunk másra, ha megbeszélés közben az üzletfél többször megérint minket, megfogja karunkat, vállunkat. A fizikai kontaktus, a „közel lét” érzése fontos Nigériában a tárgyalások során, partnerünk így érzi komfortosan magát.  

     Általánosan elmondható, hogy az üzleti megbeszélés alkalmával a nigériai partner szeretne közel kerülni hozzánk, ezzel oldva a tárgyalás feszültségét. Ez a viselkedés éles ellentétben áll szerintem az egyébként rendkívül hierarchikus üzleti berendezkedéssel és például az erősen formalizált megszólítási szokásokkal. A főnök szava szent, döntéseit legtöbbször igazi konzultáció nélkül hozza. A hivatali vezetők Nigériában sokszor adnak tanácsot beosztottaiknak magán ügyekben is, egyfajta apa szerepet is felvállalva.

-         Üzleti tárgyalásokon, eseményeken az első benyomás rendkívüli, sokszor döntő fontosságú. Milyen minőségű, anyagú, szabású ruhában jelenünk meg, kikandikál-e (újabban) öltönyzakónk vagy népviseletünk felső zsebéből a Mont Blanc töltőtoll, sötét bőr cipőnk vakítóan fényesre pucolt-e és talán a legfontosabb, milyen autóval jelenünk meg a megbeszélésen. A kocsit természetesen sofőr kell, hogy vezesse. Az sem árt, ha a fontos találkozóra bérelünk egy katonát is, aki a jobb első ülésen feszítve emeli ki fontosságunkat….miszerint mi annyira komoly emberek vagyunk, hogy minket védeni kell és elrablásunk sem elképzelhetetlen. Nos, ha mindez összeáll, a siker esélye óriásira nő.  
Sokszor tapasztaltam, hogy az utcán, várakozás közben az élelmiszerboltban, üzletközpontokban megszólítottak ismeretlenek és névjegykártyájukat átadva ajánlkoztak, csináljunk valamilyen üzletet együtt. Ez tetszett, egyáltalán nem éreztem tolakodónak. Persze az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy én is nem egyszer szóba elegyedtem, főleg repülőtéri várókban, olyan nigériaiakkal, akik szemre, megérzésre komoly üzletembereknek néztek ki és egyszer-kétszer konkrét szerződés is lett a dologból. Itt ez a fajta üzletépítés nem szokatlan vagy tolakodó.
Mint azt korábban már említettem, Nigériában a vallás és az üzlet szoros kapcsolatban van. Az emberek üzleti döntéseik előtt is megkérdezik pásztoruk véleményét. A pásztorok egyfajta pszichológus, jövendőmondó, gazdasági szakember, család terapeuta stb. szerepet is betöltenek, ez is Nigéria. 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése