2018. augusztus 8., szerda

Üdvözlet az Olvasónak!

"Mottó": Amikor a misszionáriusok megjelentek Afrikában, náluk volt Biblia és nálunk a föld. Azt kérték, csukjuk be a szemünket és imádkozzunk. Mi becsuktuk a szemünket és imádkoztunk. Amikor kinyitottuk a szemünket, nálunk volt a Biblia és már náluk a föld" Desmond Tutu püspök

Kedves Olvasó!

Őszinte szeretettel köszöntöm, akár szándékosan, akár pedig véletlenül látogatta meg blogomat.
Afrikáról szeretnék Önnek mesélni, személyes élmények alapján. Könyvet is írtam a diplomataként Nigériában töltött időszakomról, a kultúrák, népek sokszínűségéről, a vallásokról, hiedelmekről, woodoo-ról, a fehér emberre leselkedő életveszélyekről, a küzdelmes de sokszor mókás hétköznapokról. A könyv címe: Kalandok Nigériában, a szultánok, emírek és királyok földjén, a Libri hálózatában és a Bookline-on elérhető.

Mostanában üzleti célból 2-3 havonta meglátogatom ezt a titokzatos, félelmetesen gyönyörű országot.

Arra gondoltam, hogy ezen a felületen holnaptól közzéteszem rövid folytatásokban a könyvemet, kis kíváncsiságot ébresztve Afrikához, majd, kellő érdeklődés esetén, örömmel számolok be aktuális kalandokról,  történetekről, ott létemkor helyszíni bejelentkezésekkel fűszerezve a beszámolókat. Rövid ízelítő a könyvből:

Előszó, avagy Abuja vagy Abidjan ??!!

Peti fiam majdnem leesett a székről a nevetéstől, amikor észrevette, merre is megy a repülőm másnap

Apa!!- tudod, hogy hova megy a géped holnap?!!...Peti fiam vidám kiáltását alig hallottam, mert éppen a bőröndömbe próbáltam betuszkolni még pár zoknit és alsónadrágot a másik szobában. Hát Abidjanba, papa, nem Abujába!!!- folytatta kisfiam, alig titkolt aggodalommal vegyes kárörömmel.

Hónapokig tartó KKM (Külgazdasági és Külügyminisztérium) felkészítés és egy kőkemény diplomata vizsgasorozat sikeres letétele után, többszöri halasztást követően, 2015. szeptember végén indultam végre Nigéria fővárosába, Abujába…azaz majdnem máshová szállt le a gép. Történt ugyanis, hogy a külügyes, utaztatási kolléganő véletlenül Abuja helyett Abidjanba, Elefántcsontpart legnagyobb városába vette meg nekem a jegyet. 

Nem is az lett volna a baj, hogy megnézek egy másik afrikai nagyvárost, hanem hogy a Renault, Peugeot szavakon kívül nem nagyon ismerek más francia kifejezést, ami ugye Elefántcsontparton, lévén volt francia gyarmat, talán hasznos lehet.  Este 8-kor a kolléganőt riadóztattuk és, mentségére legyen mondva, 9-kor már el is küldte nekem valahogy az Abujába szóló elektronikus jegyet.

Hajnali felkelés, kóválygás a fürdőszobába, konyhába, sietős puszik a családnak. Megszokták már, hogy évek óta kalandorként élem az életem. Szemükben ott a féltés, nyugtatom őket és igyekszem úrrá lenni az ilyenkor szokásos izgalmi gyomorfájás-hasmenés kihíváson. Kávé helyett a jó fej taxis a háznál drámai arccal fordult hozzám angolul: „To be or not to be”…ami pont úgy hangzik ugye, mint a  2B or not to 2B”..vagyis hogy a Ferihegy, vagy most mi a neve, 2B-re vagy nem a 2B-re kéri-e a kedves utas a fuvart…..na ez megadta az utazás alaphangját, jó kedvvel vágtam neki az ismeretlennek. Ferihegyi indulási oldalon szokás szerint óriási tömeg, „csárteres” utazók idegesen nézik a gépindulásokat, páran hartai kolbászt majszolnak unottan.  Párizsban kókadt átszállás Abuja felé, aztán kb. 7 órás út után landoltunk Nigéria fővárosában.

Már az útlevél vizsgálaton az ember egy pici bepillantást kap a huncut nigériai valóságból. Külön sorban várakoztunk, nigériai állampolgárok és külföldiek. Pár mobil légkondicionáló küzd reménytelenül az óriási csarnokban uralkodó finn szaunai hangulattal. Hervadtan araszolva kanyarog a közel száz méteres sor, egy előttem masírozó, útlevele szerint ghánai úr minden negyedik lépésénél elalszik, majd horkantva indul tovább a tömeggel. Hirtelen megjelenik pár mosolygós fickó, akik suttogva jelzik, hogy szerény ellenszolgáltatásért egy rövid folyosóra irányítanak, ahol nem kell várakozni, hanem pillanatok alatt az útlevélvizsgáló elé perdülhet a fáradt utas. Kis gondolkodás után elfogadtam az invitálást és egy lábon kihordott infarktus helyett kb. negyed óra alatt kisétáltam a fogadásomra megjelent magyar nagykövet úrral együtt a repülőtérről. 

Egy hetet töltöttem Abujában, a magyar nagykövetségen, ismerkedtem a kollégákkal, az ügymenettel és a klímával. A megérkezésem hétvégéjén aztán, egyfajta légi deszantosként, ezer csomaggal „ledobtak” Lagoszba, a világ egyik legkaotikusabb városába.

Nem lehet leírni azt az érzést, amit akkor éreztem, amikor kb. 200 fekete utastársam között szinte egyedüli fehérként kiléptem a „világító” fejemmel a gépből a lagoszi Murtalla Mohammed reptéren. Murtalla Mohamed egyébként Nigéria egyik elnöke volt, akit meggyilkoltak. Iszonyatos forróság, ezer százalékos páratartalom, zsivaj és szagok armadája zuhan az emberre, fojt és kábít egyszerre és mégis örvénylően lüktetve ragad magával. Fürkészően villognak a fekete szemek a katonai sapkák alatt, szinte hallom a nehéz népviseletek suhogását. Helyi taxisok szinte könyörögnek, hogy velük menjek be a városba, persze látják rajtam, hogy fehér, átvágható fickó vagyok. 

Hirtelen eszembe jut egy pár évvel ezelőtti kaland, amikor az afrikai turisztikai miniszterek találkozóján vehettem részt, amit Calabarban, egy tényleg szép nigériai városban tartottak. Lagoszban töltöttem egy éjszakát átszállás miatt. Gyanútlanul beszálltam egy személyszállító kisiparos kocsijába a lagoszi reptéren, amikor is odarohant hozzám egy helyi pénzváltó srác, és szinte kiráncigált az autóból, ami azért nem volt egyszerű, lévén akkor sem voltam kevesebb 120 kg-nál. Kiderült, hogy a koma emberrablás bizniszben utazik, nem csak a taxijában és komoly esély volt arra, hogy egyhamar nem kerülök elő, ha beülök a kocsijába. Így hát rábíztam magam egy nagy, nemzetközi, autóbérléssel foglalkozó cégre, akik biztonságosan bevittek a városba.
Nos, hát, megérkeztem, ez lesz az otthonom, gondoltam, előreláthatólag az elkövetkező öt évben.

Miért és hogyan lettem informatikai nagyvállalatok jogi vezetőjéből diplomata? Kacskaringós út vezetett idáig. Hazánk egyik leghíresebb vitorlázója, Józsi barátom csábított el egy óriási kalandra, mely miatt feladtam több mint húsz éves jogász pályámat. Álmunk az volt, hogy a történelemben először, európai nemzetek képviselőiből álló vitorlásflottával körbehajózzuk Afrikát és part menti helyszíneken sport, kulturális és gazdasági jellegű események szervezésével erősítjük a két kontinens együttműködését. A nagyszabású projekt az u.n. „Arab tavasz” eseményei és az Európán átsöprő ebola hisztéria miatt meghiúsult. Furcsa volt látni a tv-ben, hogy az egyiptomi külügyminiszter helyettes, akivel megállapodtam a programunk pénzügyi támogatásáról, az időközben kitört „Arab tavasz” miatt a börtönbe vonul és kormánya a rendszerrel együtt megbukik. Tekintettel azonban arra, hogy a programsorozatunk előkészítését a magyar külügyminisztérium is támogatta, megismertek minket, így lehetőséget kaptam, hogy külgazdasági attaséként Nyugat-Afrikában segítsem magyar vállalkozások piacra jutását. Állomáshelyemnek a nigériai Lagoszt jelölte ki a minisztérium.

Jó olvasást kívánva, a holnapi viszontlátás reményében,

Tisztelettel,

Kondricz Péter