Szeretett Olvasóm!
Láttam egy filmet Budapesten, amit azt hiszem, soha nem fogok elfelejteni. Érdekes módon olasz remekmű, a címe: A hely. Talán még mindig megy Pesten, például a Művész moziban. Arról szól, legalábbis szerintem, hogy képesek vagyunk-e rossz, nagyon rossz cselekedeteket megtenni olyan vágyott dolog, történés érdekében, amit az ember egyébként nem tudna megvalósítani.
Engem ez a téma mellbe vágott Nigériában, ahol tömegek hisznek a Gonosz hatalmában, aki rossz cselekedetek elvégzését kívánja attól, aki hatalomra, pénzre...stb. vágyik. Ez a rossz woodoo, amit arrafelé rossz jujunak hívnak (van természetesen jó woodoo, juju is...). Én legtöbbször erről az egyébként még ott is nagyon intím témáról legtöbbször Lagoszban, egy étteremben beszélgettem érintettekkel, aminek a neve...igen, The Place (A hely).....nos, én emiatt a több, mint furcsa egybeesés miatt döbbentem meg a film nézése közben....a woodoo-ról is természetesen írtam, de előbb még folytassuk a Jekada fejezetet a könyvemből:
Láttam egy filmet Budapesten, amit azt hiszem, soha nem fogok elfelejteni. Érdekes módon olasz remekmű, a címe: A hely. Talán még mindig megy Pesten, például a Művész moziban. Arról szól, legalábbis szerintem, hogy képesek vagyunk-e rossz, nagyon rossz cselekedeteket megtenni olyan vágyott dolog, történés érdekében, amit az ember egyébként nem tudna megvalósítani.
Engem ez a téma mellbe vágott Nigériában, ahol tömegek hisznek a Gonosz hatalmában, aki rossz cselekedetek elvégzését kívánja attól, aki hatalomra, pénzre...stb. vágyik. Ez a rossz woodoo, amit arrafelé rossz jujunak hívnak (van természetesen jó woodoo, juju is...). Én legtöbbször erről az egyébként még ott is nagyon intím témáról legtöbbször Lagoszban, egy étteremben beszélgettem érintettekkel, aminek a neve...igen, The Place (A hely).....nos, én emiatt a több, mint furcsa egybeesés miatt döbbentem meg a film nézése közben....a woodoo-ról is természetesen írtam, de előbb még folytassuk a Jekada fejezetet a könyvemből:
A jorubák,
ibók furcsán viszonyulnak a hauszákhoz és a hausza életmódhoz, hagyományokhoz,
annak ellenére, hogy sok joruba és ibó is iszlám vallású. Kicsit mintha
lenéznék a hauszákat. A hauszák, mint említettem, hagyományosan mezőgazdasággal
foglalkoznak évszázadok óta. Kevéssé fogékonyak az újra, az innovatív
megoldásokra. Társadalmi szerkezetük, családmodelljük tradicionális elemeken
nyugszik. Azt vettem észre, ha a hauszákat említem jorubák, ibók legyintenek és elmosolyodnak, ami szerintem
rendkívül buta dolog. A mai Nigéria csúcsvezetői között is vannak szép számmal
hauszák, például Buhari elnök, akik remekül megállják helyüket.
Egy rövid
történet erejéig azonban hagy térjek vissza a hagyományos, évszázados életmód
erejéhez, szerepéhez, melynek döbbenetes példáját jorubák között is
tapasztaltam. Rájöttem, hogy Nigéria egyre hanyatló gazdasága és a gyorsan
romló helyi fizetőeszköz miatt az itteni vállalkozók, cégek többségének csak
akkor lesz lehetősége magyar technológiát, gépeket stb. venni, ha „keményvalutáért”
el tud adni nigériai terméket Magyarországon. Nigériában rendkívül jó minőségű
kakaó bab terem, az ország a világ egyik vezető kakaó exportőre. Olcsó kakaó
babot a termelőktől, a farmerektől lehet szerezni természetesen.
Egyik helyi jó
ismerősöm, Ayo révén eljutottam Oyo tagállamba, egy hihetetlenül elmaradott
területre. A körzetben 7 település található, mindegyik élén egy uralkodó,
király, joruba nyelven oba, illetve kabiyesi (ez azt jelenti, olyan személy,
aki megkérdőjelezhetetlen..) áll. A környéken fantasztikusan jó minőségű
kakaóbab terem és arra gondoltunk a barátommal, hogy találkozunk a térség
egy-két nagy hatalmú királyával, aztán a kakaó termesztők képviselőivel és
igyekszünk minél olcsóbban beszerezni a terméket. Félnapi autózás után értünk a
hét pici város egyikéhez. A házak vályogból, asszonyok főznek vas üstökben
fáradtan. Áram gyakorlatilag nincs, kb 5 ezer emberre jut egy utcai ivókút, a
girbegurba poros utcákon meztelen gyerekek és kecskék rohangálnak bódult
csirkék között. A hét településen két nap alatt, amíg ott tartózkodtam,
összesen nyolc autót láttam, ebből egy a miénk volt. Az emberek távolságtartóak
és nagyon kíváncsiak. Legtöbbjük, és ez döbbenetes, még nem látott fehér embert
előttem. Estére értünk a helyi farmerek vezetőihez. Ők egyfajta
termelőszövetkezet vezetőiként intézik a kakaó bab eladását mindenfelé az
országban.
Beültünk egy kis vályogkunyhóba, aminek nem volt ablaka, viszont
bútorok sem voltak benne. Ablak nélkül is azonban ütemes térd és vállcsapkodásokkal
jeleztük mindnyájan, hogy a moszkitók átvették a hatalmat a házikóban…mókás
volt. Valahonnan szereztek barátaink pár műanyag széket és elkezdődött a
tárgyalás.
Főleg joruba
nyelven ment az egyeztetés, én biodíszletként bólogattam, amikor bólogattak és
csóváltam a fejem, amikor ők is. Pozícióm
miatt viszont fontos volt a jelenlétem. Ránk esteledett, mire a mobil telefonok
fényében, de gyakorlatilag tök sötétben megköttetett az üzlet barátom és a
vezetők között. Hihetetlen jó áron sikerült kakaó babot venni. Másnap
találkoztunk a két legbefolyásosabb helyi királlyal. Természetesen az ő áldásuk
nélkül nincs kakaó üzlet a térségben.
A legnagyobb
hatalmú királynál tett udvariassági látogatás tényleg emlékezetes marad.
Bevezettek minket egy nagy házba, ahol egy fa trón jellegű építmény körül vagy
20 pucér kisgyerek játszadozott ordibálva. Bőr székeken, pamlagokon már vártak
ránk a falu előkelői. Aztán megjelent a király, aki egy valóban
tiszteletreméltó idős ember benyomását keltette. Jorubául üdvözöltem, amit
mintha örömmel fogadott volna..de a helyiek tényleg örültek, jókat kiabáltak,
majd leültünk. Ami ezután következett, az tényleg megdöbbentő volt nekem. Az
öreg király ugyanis nem tudott angolul. Tolmács segítségével kommunikáltunk,
itt a dzsungel mélyén, a XXI. század elején. Pillanatra olyan expedíciós
érzésem támadt, mintha tényleg én lettem volna az első fehér ember arrafelé… furcsa
és megható volt. A királyi vizit jó kis törzsi táncolással ért véget, amihez u.n.
beszélő dobok szolgáltatták a zenét. A beszélő dobot azért hívják így, mert
történeteket beszél el. A helyiek kiskorukban sajátították el a dob nyelvét.
Barátom, aki bemutatott a királynak, fordította a dob szavait. A dob regélt a
jelenlévőkről, mesélt a király tetteiről…döbbenetes élmény volt. A vendégnek,
így hát nekem is, kötelező a tánc a királlyal és az udvar népével, így hát én
is tettem a dolgomat serényen, bár a felületes szemlélőnek inkább cirkuszi
barna medvének tűnhettem, akit idomárja próbál valamiféle ütemre brummogtatni… mindegy,
túléltem.
Ez az utazás
más miatt is emlékezetes volt számomra. Itt találkoztam egy igazi pásztorral, a
szó legnemesebb értelmében. A tiszteletes úrnak is Ayo barátom mutatott be, aki
elvitt ebbe a 7 városba. Ez a pásztor Lagoszban lakik a feleségével, hetente
lebumlizik ide, az Isten háta mögé és ellenszolgáltatás nélkül istentiszteletet
tart a helyi közösségnek. 15 évvel ezelőtt ő is alapított egy egyházat itt, a 7
királyság területén, egy rendkívül szegény, elmaradott vidéken. Az itteniek nem
tömik vastagra a pásztor pénztárcáját, sőt, fennmaradásuk rendszeres
adományoktól függ. A hívek minden vasárnap egy rozoga pajtaszerű építményben
gyűlnek össze. Az énekek, a szentbeszéd, az elragadtatás, a bűnbánat őszintének
tűnik, nagyon is őszintének. Jézus itt tényleg jelen van, így érezzük
mindnyájan, akik jelen vagyunk. A pásztor és felesége a mise után egy düledező,
villany és bútorok nélküli házikóban hajtja álomra fejét. Az adományok és a
pásztor jóvoltából közösségi épületek is épülnek a templom körül. Van egy
hatalmas, sima kődarab a környéken, amit a pásztor megszentelt. A helyi hívők
ide járnak rendszeresen imádni az Urat, varázslatos hely. Nos, ez az ember
egyelőre az egyetlen, akit nigériai tartózkodásom óta igaz keresztény vezetőnek
tartok példás élete alapján.
Évszázados
hagyomány erejét mutatja a nigériai nemzetek névadási szokása is. A keresztnév
több mint megszólítás. A legtöbb ibó és joruba névnek jelentése van, melyet az
istenek elfogadnak. A név a szülők vágyát, gondolatát is megtestesíthetik,
illetve úgy tartják, hogy a név hat a gyermek jövendő életére is. Például a
joruba Ayo (öröm) név és változatai: Ayokunle (az öröm betölti a házat) vagy
Ayotunde (az öröm újra eljött), illetve az ibó Chiamaka (az Úr gyönyörű) vagy a
Chidiebere (az Úr könyörületes). Újabban sokan nevezik el gyermeküket arról a napról,
amelyiken születtek: Monday, Tuesday, Wednesday……Friday, Saturday vagy Sunday.
Furcsa módon csütörtök (Thursday) nevű egyénnel nem találkoztam. Viszont
egyszer láttam, amikor Vasárnap és Hétfő nevű urak hevesen vitatkoztak az egyik
piacon három csirkén..na az mókás volt. Mások angol, beszédes mellékneveket
adnak kicsinyüknek, mint például Precious (értékes, drága) vagy Patience
(türelem), ami a volt nigériai elnök feleségének az egyik neve. Ne feledkezzünk
meg akkor már a volt elnökről sem, akinek a neve Goodluck (jó szerencse)
Jonathan. Az iszlámhívők, főleg hauszák és fulanik szívesen adnak arab eredetű
neveket újszülöttjüknek, mint Abdul vagy Mohammed.
A fejezet
zárásaként mindenképpen be kell számolnom Calabarban tett utazásomról, ahol az
ott élő efik nép egy rendkívül érdekes és európai szemmel vitatható ősi
hagyományt tart életben. Calabar Cross River tagállam fővárosa. Igazán szép
település, sokan üdülőparadicsomként tartják számon. A gyarmati időkből
megmaradt csodálatos épületei és különböző afrikai kultúrák örökségeit
felvonultató múzeuma miatt is messze földön híres a város. A településen
feltűnően sok, arányosan molett, jó, inkább kövér lányt, asszonyt láttam. Ennek
oka a következő:
Az efik nép
évszázadok óta tartja azt a szokást, hogy az eladósorba lépő lányokat rituális
szertartás keretében felhizlalják. A gyakorlatban a folyamat úgy történik, hogy
a 14-18 év körüli lányok egy elkülönített helységbe kerülnek családonként, ahol
kb.6-12 hónapot töltenek, lényegében evéssel. A hízlalási időszak hossza
döntően a család anyagi helyzetétől függ. Etetik őket mindenféle zsíros,
energia gazdag étellel, hogy minél gömbölyűbbek legyenek. Ki nem léphetnek a
szobából, vendégeket sem nagyon fogadhatnak. Ezen idő alatt azért nem csak
esznek, isznak, hanem megtanulják mindazt, amit a közösség elvár tőlük, leendő
anyáktól, feleségektől. A lányok tanulnak főzni, háztartást vezetni és
bevezetik őket a férjcsábítás rejtelmeibe is. Egyetlen mozgás számukra egy
rendkívül erotikus tánc gyakorlása, mely azt a célt szolgálja, hogy kívánatossá
tegyék magukat férjük előtt. (Gondolom,
Update Norbi fogná a fejét keményen az efik között) Ennek a tényleg nagyon
egészségtelen szokásnak, mely inkább főleg faluhelyen népszerű manapság, azért
van pozitív oldala is. Erősíti a hagyományok tiszteletét, a közösség összetartó
erejét és persze felkészíti a nép ifjú lányait legfontosabb feladataikra.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése